De pols

 

Instabiliteit van de pols (midcarpale instabiliteit)

Met name instabiliteit in de pols zorgt regelmatig voor pijnklachten. Deze blessure kan ontstaan na een val op de pols, bij overbelasting of zomaar vanuit het niets. De bandjes, spieren en pezen rondom de pols houden de pols stabiel. Wanneer de banden opgerekt worden bijvoorbeeld door een val op de pols of van nature al slap zijn dan kan de pols niet goed gestabiliseerd worden en kan er pijn ontstaan. Soms gaat dit gepaard met een 'klik' bij bepaalde bewegingen en/of het idee dat de pols blokkeert. Met name de pijnklachten kunnen bijzonder hinderlijk zijn omdat we de pols zoveel gebruiken, bijvoorbeeld alleen al in dagelijkse activiteiten. De mogelijkheden om deze klachten de behandelen zijn beperkt..De pols is een complex gewricht en bestaat uit 8 handwortelbeentjes. De stevigheid van de pols kan eigenlijk alleen verbeteren door de spieren in de onderarm te trainen. Daarnaast wordt soms geadviseerd een brace te dragen bij belastende activiteiten. Tot slot kan er advies gegeven worden over houdingen en bewegingen.  

 

De hand

 

Duim verstuiking

Verstuiking van de duim ontstaat vaak door een botsing of een bal die verkeert terecht komt op de duim. De bandjes van de duim kunnen oprekken/ inscheuren. Dit gaat gepaard met pijn en vaak een zwelling en verkleuring. Het is belangrijk de duim de eerste dagen na de verstuiking rust te geven en regelmatig te koelen. Daarnaast is het belangrijk om de duim zoveel mogelijk rustig te bewegen. Net zoals de pols gebruiken we ook de duim in dagelijkse activiteiten veel waardoor deze blessure extra onhandig is. Wanneer de pijn niet afneemt wordt aangeraden een arts te bezoeken omdat het kan voorkomen dat er ander letsel, zoals een breukje, is ontstaan. Normaal gesproken kunnen geleidelijk de sportactiviteiten weer worden hervat. De opgerekte bandjes herstellen niet volledig wat betekent dat de duim met name de eerste periode erg kwetsbaar blijft, het wordt dan ook aangeraden een tape of een brace te gebruiken en oefeningen uit te voeren om de spieren en pezen rondom de duim te versterken. Rest pijnklachten kunnen nog lang na het ontstaan van de blessure aanhouden. 
 

Anatomie van de pols en de hand
 

 
 

Pijn, klachten, of blessure aan pols of hand? AUWH online blessurepreventie & herstel kan je ondersteunen met advies en oefeningen.