Schrikbarend veel peesblessures bij sporters in het nieuwe jaar!

 De achilespees

De achilespees

Goede voornemens om meer te gaan sporten? Het seizoen weer volop gestart? Hard aan het trainen voor de vierdaagse of een hardloopwedstrijd? Aan het voorbereiden op of aan het bijkomen van de wintersport? Pas op, het aantal peesblessures bij sporters is deze maanden schrikbarend hoog!

Wat is een peesblessure?


Een pees verbindt een spier met het bot. Door overbelasting kunnen kleine scheurtjes in de pees ontstaan. Deze kleine scheurtjes voelt de sporter als pijn op de plaats waar de pees aan bot vast zit. De tendinopathie (peesblessure) die ontstaat is meestal geen echte ontsteking (hoewel dit wel vaak zo genoemd wordt) maar een irritatie. Een pees is slecht doorbloed en herstelt daarom langzaam. Wanneer de blessure doorzet veranderd het weefsel van de pees geleidelijk en wordt de pees kwetsbaar. De peesblessure komt vaak voor bij de voetzool, de hak, de knie, de heup/lies en de schouder. 

Hoe herken je een peesblesssure?


Bij een peesblessure heeft een sporter op een duidelijk aan te wijzen plaats pijn die soms gepaard gaat met zwelling, roodheid en warmte.

Er zijn vier verschillende stadia van een peesblessure;

  • Stadium 1, er is sprake van pijn, irritatie van de pees na het sporten. Deze pijn verdwijnt na een aantal uren rust.

  • Stadium 2, er is sprake van pijn tijdens de warming up (bij aanvang van het sporten). De pijn verdwijnt gedurende de warming up. Na afloop van de sportbeoefeningen is er sprake van pijn en eventueel stijfheid en dit verdwijnt na langere tijd rust.

  • Stadium 3, er is sprake van pijn ter hoogte van de pees bij aanvang, tijdens en na afloop van sportbeoefening. Vaak is er inmiddels ook sprake van pijn gedurende normale dagelijkse activiteiten. De pijn en overige symptomen verdwijnen na langdurige rust.

  • Stadium 4 er is sprake van continue pijn ook gedurende rust en normale dagelijkse activiteiten en de pijnklachten verdwijnen ook na langdurige rust niet.

Hoe voorkom je een peesblessure?


Een peesblessure ontstaat over het algemeen door een overbelasting. De kwaliteit van het weefsel van de pees neemt af naarmate je ouder wordt. Ook wanneer je eerder een peesblessure hebt gehad neemt de kwaliteit van het weefsel af en loop je dus meer risico een peesblessure op te lopen. Tot slot neemt de kwaliteit van de pezen af als je weinig beweegt. In beweging blijven is dus erg belangrijk bij het voorkomen en herstellen van een peesblessure! Met een goede warming up en geleidelijk opbouwen van de sportactiviteiten kunnen de meeste peesblessures bij sporters voorkomen worden. In je warming up is het belangrijk om op een langzaam tempo alle sport specifieke bewegingen uit te voeren en de snelheid gedurende de warming up geleidelijk op te bouwen. Voldoende hersteltijd na de sportbelasting is belangrijk om de spieren de kans te geven hun afvalstoffen kwijt te raken.

Wat te doen als je toch een peesblessure hebt opgelopen?


Tijdelijk verminderen van de belastende activiteiten (actieve rust) in combinatie met gerichte oefeningen om de spieren en pezen te versterken en de stabiliteit van het gewricht en/of aangrenzende gewrichten te verbeteren zijn belangrijk. Verder kan er regelmatig gekoeld worden om de pijn te verminderen (let op niet rechtstreeks op de huid om bevriezing te voorkomen) en kan een je een curetape aanleggen om de spieren en pezen te ondersteunen.

Curetape bij een blessure van de patellapees van de knie 

 

Wanneer met een peesblessure naar de huisarts, fysiotherapeut of sportarts?


De meeste peesblessures herstellen, met in acht nemen van bovenstaande adviezen, vanzelf. Wanneer peesklachten meer dan zes weken ontstaan treden er veranderingen op in het weefsel van de pees. De pees is hierdoor minder sterk en klachten houden lang aan en komen vaker terug. Het is daarom erg belangrijk om in een vroeg stadium deskundig advies in te winnen en zonodig actie te ondernemen! Een pees is slecht doorbloed en herstelt daarom moeizaam. Op dit moment wordt er veel onderzoek gedaan naar behandelmogelijkheden om peesblessures (sneller) te laten herstellen. Shockwave therapie (geluidsgolven die worden ingezet om verkalkingen te vernietigen), injecties met corticosteroïde (ontstekingsremmers) en bloedplaatjes zijn voorbeelden van deze behandelmogelijkheden.

Goede voornemens? Top vijf tips om sportblessures te voorkomen!

Yvon AUWH

Sporten is natuurlijk ontzettend gezond en leuk, alleen helaas leidt sporten ook regelmatig tot blessures. Iedereen die wel eens een blessure heeft gehad weet hoe frustrerend het kan zijn, als je vanwege een blessure langs de kant moet toe kijken. Des te meer reden om eens stil te staan bij wat je zelf kan doen om blessures te voorkomen. Hieronder volgen vijf belangrijke tips.

1)   Warming Up!

Net als de motor van een auto moeten de spieren, pezen en de bloedsomloop van het lichaam opwarmen voordat je maximaal kan presteren.  Zonder een goede warming up vraag je bijna om een blessure! Een goede warming up begint eenvoudig en rustig en wordt langzaam steeds intensiever en specifieker.

2)   Spierversterkende oefeningen!

Ongeacht op welk niveau je sport is het belangrijk spierversterkende oefeningen uit te voeren om blessures te voorkomen. Daarnaast kunnen spierversterkende oefeningen leiden tot betere sportprestaties. We onderscheiden oefeningen voor rompstabiliteit, algemene stabiliteit en kracht. Oefeningen kunnen uitgevoerd worden als onderdeel van de training (vaak tijdens warming up), thuis of in de sportschool.

3)   Sportspecifieke sportschoen!

Draag een sportschoen die speciaal ontwikkeld is voor de sport die je beoefent of gaat beoefenen. Onder andere de stabiliteit, demping, grip en het gewicht van de sportschoen is afgestemd op de sport specifieke bewegingen die de sport vraagt. Verder is het aan te raden de sportschoen te vervangen voordat de schoen echt versleten is. De schokabsorptie van de schoen neemt langzaam af, zelfs als de schoen ongebruikt in de kast ligt!  

4)   Voldoende slaap en rust!

Slapen helpt sporters bij het voorkomen van blessures en verbeteren van prestaties! Iedereen weet natuurlijk wel dat voldoende slaap belangrijk is, echter toch is het vaak een van de eerste zaken die wordt opgeofferd als we het drukker hebben. Niet doen! Onderzoek laat duidelijk zien dat te weinig slaap je sportprestaties negatief beïnvloed en kan leiden tot blessures.

5)   Tijdig deskundig advies bij pijntjes of lichte klachten!

Vaak zijn sporters geneigd pijntjes of lichte klachten te negeren en pas aan de bel te trekken als er een echte blessure is ontstaan. Zonde! In een vroege stadium zijn eenvoudige tips en oefeningen vaak voldoende om een serieuze blessure te voorkomen. Twijfel dus niet om tijdig om deskundig advies te vragen! 


De sportfysiotherapeut 'knutselt' met felgekleurde tape

Inmiddels zie je in bijna alle sporttakken en bij veel verenigingen sporters rondlopen beplakt met tape in alle kleuren van de regenboog. Het ziet er flitsend uit dat moet gezegd worden!  
Alleen als echte criticus en wetenschapper wil ik toch wel erg graag weten of deze 'wondertape' dan wel echt werkt en zo ja hoe dan.....

Gezellig knippen en plakken tijdens de cursus 'Medical Tape Concept'

Enigszins kritisch heb ik, in 2008, dan ook de cursus 'Medical Tape Concept' gevolgd. Samenvattend, een erg gezellige cursus waarin we als fysiotherapeuten ons heerlijk konden uitleven. Van top tot teen beplakt met allerlei kleuren tape gingen we enthousiast naar huis. Alleen over 'evidence' of en hoe deze tape werkt daar werd nauwelijks over gesproken. Tijdens mijn werkzaamheden als fysiotherapeut in de particuliere praktijk heb ik de tape regelmatig aangelegd. Stiekem met het idee in mijn achterhoofd 'wie weet helpt het'. 

Op zoek naar 'bewijs', veel verder dan van roze en blauwe tape naar oranje tape lijken we nog niet gekomen. 

Inmiddels is het bijna 2015 en zien we de vrolijke tape overal verschijnen. Dan zal nu toch wel aangetoond zijn dat de tape werkt. Of niet?!
Ik besloot dat het wel weer eens tijd werd om de literatuur erop na te pluizen. Er zijn veel verklaringen te vinden over de werking van deze tape. De meest geaccepteerde verklaring is dat de tape dezelfde rekbaarheid heeft als de huid en dat door het juist aanbrengen van de tape op de huid er een liftende werking bestaat woordoor de tape effect heeft op;

  • de activering van bloed en lymfecirculatie
  • de pijnreceptoren. Deze krijgen meer “ruimte” waardoor de pijn onmiddellijk vermindert.
  • een verbetering van de spierfunctie.
  • de ondersteuning van de gewrichtsfunctie.
  • segmentale verbanden in het lichaam. 

Medical tape is in 1973 ontwikkeld in Japan. De verschillende kleuren hebben hun oorsprong vanuit de kleurentherapie. 'Blauw" symboliseert water, rust en ontspanning en wordt met name in het midden Oosten, waar men veel belang hecht aan de kleurentherapie, vooral gebruikt bij het tapen van zwellingen en lymfetape. Roze is een stimulerende kleur en wordt gebruikt als er gestimuleerd of gestabiliseerd moet worden. De verschillende kleuren tape hebben geen verschillende structuur. Zo is de 'oranje' kleur speciaal ontwikkeld voor een belangrijke wedstrijd van onze nationale hockey damesploeg.  

De kosten lopen uiteen, vaak heeft dit te maken met het materiaal dat is gebruikt voor de tape. Het materiaal kan gevolgen hebben voor de werking van de tape, de duur van de werking en mogelijke irritatie van de huid.  In Nederland is de Cure Tape op het moment van schrijven de marktleider.

Na een uitgebreide zoektocht waarbij ik veel onderzoeken, verklaringen en blogs gelezen heb, moet ik toch tot de conclusie komen dat er tot mijn grote verbazing nog altijd geen 'evidence' te vinden is voor deze behandelmethode!
Hoe is het dan toch mogelijk dat deze tape steeds meer en meer gebruikt wordt door sporters en met name ook door topsporters? Sporters die fulltime bezig zijn met hun sport en een heel team van coaches, trainers, (para)medisch en wetenschappers om zit heen hebben.
 

Waarom blijft de sportfysiotherapeut tape knippen en pakken? 

De verklaring lijkt simpel, vraag een sporter of de tape werkt. 'JA' zullen veel sporters volmondig zeggen. De sporter ervaart vermindering van pijn tijdens of na het sporten, meer controle, meer kracht en/of een sneller herstel. Sporters die geen baat denken te hebben bij de tape ervaren ook geen negatief effect (het lijkt geen kwaad te kunnen). Ik heb inmiddels vele sporters beplakt en ben aardig handig geworden met de schaar en het knutselwerk. Nog altijd blijf ik kritisch, is het niet alleen een 'placebo' effect? Misschien....maar stiekem moet ik toegeven dat ik zelf, als sporter, de tape inmiddels ook gebruik bij pijntjes en blessures. Waarom? Knippen en plakken is niet mijn hobby, geld steken in dure tape evenmin maar 'ik heb toch het idee dat het werkt!' 

Op de website van AUWH, online blessure preventie & herstel vindt je filmpjes met instructies om zelf de tape te kunnen aanleggen bijvoorbeeld bij achillespees klachten, een jumpersknee (patellapees), klachten rondom de knieschijf en hielspoor. Onze sportfysiotherapeuten gebruiken over het algemeen de Cure Tape

Wat zijn jou ervaringen met 'medical tape'? Wil je reageren op dit artikel? Je kan hieronder je feedback achterlaten.