Goede voornemens? Top vijf tips om sportblessures te voorkomen!

Yvon AUWH

Sporten is natuurlijk ontzettend gezond en leuk, alleen helaas leidt sporten ook regelmatig tot blessures. Iedereen die wel eens een blessure heeft gehad weet hoe frustrerend het kan zijn, als je vanwege een blessure langs de kant moet toe kijken. Des te meer reden om eens stil te staan bij wat je zelf kan doen om blessures te voorkomen. Hieronder volgen vijf belangrijke tips.

1)   Warming Up!

Net als de motor van een auto moeten de spieren, pezen en de bloedsomloop van het lichaam opwarmen voordat je maximaal kan presteren.  Zonder een goede warming up vraag je bijna om een blessure! Een goede warming up begint eenvoudig en rustig en wordt langzaam steeds intensiever en specifieker.

2)   Spierversterkende oefeningen!

Ongeacht op welk niveau je sport is het belangrijk spierversterkende oefeningen uit te voeren om blessures te voorkomen. Daarnaast kunnen spierversterkende oefeningen leiden tot betere sportprestaties. We onderscheiden oefeningen voor rompstabiliteit, algemene stabiliteit en kracht. Oefeningen kunnen uitgevoerd worden als onderdeel van de training (vaak tijdens warming up), thuis of in de sportschool.

3)   Sportspecifieke sportschoen!

Draag een sportschoen die speciaal ontwikkeld is voor de sport die je beoefent of gaat beoefenen. Onder andere de stabiliteit, demping, grip en het gewicht van de sportschoen is afgestemd op de sport specifieke bewegingen die de sport vraagt. Verder is het aan te raden de sportschoen te vervangen voordat de schoen echt versleten is. De schokabsorptie van de schoen neemt langzaam af, zelfs als de schoen ongebruikt in de kast ligt!  

4)   Voldoende slaap en rust!

Slapen helpt sporters bij het voorkomen van blessures en verbeteren van prestaties! Iedereen weet natuurlijk wel dat voldoende slaap belangrijk is, echter toch is het vaak een van de eerste zaken die wordt opgeofferd als we het drukker hebben. Niet doen! Onderzoek laat duidelijk zien dat te weinig slaap je sportprestaties negatief beïnvloed en kan leiden tot blessures.

5)   Tijdig deskundig advies bij pijntjes of lichte klachten!

Vaak zijn sporters geneigd pijntjes of lichte klachten te negeren en pas aan de bel te trekken als er een echte blessure is ontstaan. Zonde! In een vroege stadium zijn eenvoudige tips en oefeningen vaak voldoende om een serieuze blessure te voorkomen. Twijfel dus niet om tijdig om deskundig advies te vragen!