Zelf gericht werken aan het herstel van je bovenbeenblessure? De sportfysiotherapeut van AUWH  is 'de' specialist in het opstellen van oefenprogramma's voor sporters en specifieke doelgroepen! Start direct en probeer het vrijblijvend uit.

Bovenbeenblessure quadriceps

Het ontstaan van een quadricepsblessure

De quadriceps is een verzamelnaam voor de spieren van de voorzijde van het bovenbeen. De quadriceps blessure ontstaat meestal plotseling tijdens een versnelling of explosieve krachttoename. Een quadricepsblessure komt vaak voor aan het begin van een training wedstrijd (of warming up) wanneer de spieren nog niet goed warm zijn of juist aan het einde van een wedstrijd wanneer de kracht van de hamstrings afneemt door vermoeidheid. Daarnaast kan een quadricepsblessure ontstaan als gevolg van overbelasting en 'stijfheid' in de bovenbeenspieren. 

De klachten bij een quadricepsblessure

Het kenmerkt zich door een felle pijnscheut aan de voorzijde van het bovenbeen. We onderscheiden drie gradaties.

De Quardriceps

  • Graad 1 is een oprekking en spierscheuring van enkele spiervezels van de quadriceps. Er is meestal sprake van een stijf gevoel in het bovenbeen in de warming up en na het sporten. Gedurende het sporten (als de spier goed warm is) neemt de pijn meestal af.
  • Graad 2 is een spierscheuring van meerdere vezels. De plek is duidelijke voelbaar en zichtbaar. Er is pijn bij lopen en met name bij traplopen. Vaak zal er een zwelling en verkleuring ontstaan.
  • Graad 3 is een volledige afscheuring van de quadriceps en moet  moet operatief behandeld worden. Deze blessure komt gelukkig zelden voor.

 

Advies en behandeling van een quadricepssblessure

Het advies voor graad 1 en graad 2 quadricepsblessures is nagenoeg gelijk alleen de hersteltijd verschilt mede afhankelijk van de ernst van de blessure (van 3 weken tot 3 maanden). De eerste 2 weken na het ontstaan van de blessure is het erg belangrijk om rustig te bewegen en explosieve bewegingen (versnellen, plotseling draaien etc) te vermijden. De quadriceps is kwetsbaar en een verdere scheuring ontstaat snel! In deze eerste fase kan je pijnstillers gebruiken en/of regelmatige kort koelen (let op dat je niet rechtstreeks op de huid koelt in verband met mogelijke bevriezing van de huid) om de pijn te bestrijden.  Na een week kan er gestart worden met rustige rekoefeningen van het bovenbeen. 

Rekoefeningen voor de quadriceps bij een blessure

Hieronder een video met instructies om de quadriceps te rekken.  Zoals in de instructie uitgelegd wordt is het belangrijk dat je bij het rekken de romp rechthoud en de knie net achter de andere knie. Wanneer je een blessure hebt aan je quadriceps moet je deze rekoefening heel rustig uitvoeren en je stopt op het moment dat je weerstand of lichte pijn voelt! 

 
  • 3x per dag
  • 3 series van 30 seconden rekken
  • Breng het bovenbeen heel rustig op rek stop op het punt waarop je lichte pijn of weerstand voelt.
 

Neem geen risico met pijntjes en sportblessures. Wil je zo snel mogelijk van je pijnklachten af en weer optimaal kunnen sporten? Zelf gericht werken aan je herstel?

 

 

Gerichte spierversterkende oefeningen na een bovenbeen blessure

Naast rekoefeningen worden ook gerichte spierversterkende oefeningen geadviseerd om de bovenbeenspier verder onder belasting te laten herstellen. e kan gebruik maken van diverse materialen zoals haltersoefenbandenmedicine ballen en balans kussens. De oefeningen hangen af van de ernst van het letsel en de fase van het herstel. Zoals bij alle spierscheuren is het erg belangrijk dat er niet alleen rust genomen wordt maar dat er ook oefeningen worden uitgevoerd om de spier weer zodanig sterk te krijgen dat je het sporten kan hervatten. Het risico op een nieuwe blessure na een spierscheuring is hoog. De sportactiviteiten moeten weer geleidelijk hervat worden. Daarbij is de quadriceps ook een erg belangrijke spier om de krachten vanuit het bovenbeen over te brengen op het onderbeen. Wanneer de quadriceps niet optimaal functioneert is de kans groot dat er knieblessures of blessures van het onderbeen ontstaan.