De klachten bij een golferselleboog

De sporter heeft pijn aan de binnenzijde van de elleboog en soms ook bij de pols. De pijn kan uitstralen naar de onderarm of de bovenarm. De pijn word erger bij belasten zoals bijvoorbeeld tillen. 

Het ontstaan van een golferselleboog

De pijn kan acuut optreden echter meestal ontstaat de pijn geleidelijk als gevolg van overbelasting door veel herhaalde bewegingen.. Een golferselleboog is een overbelasting van de spieren die de pols buigen en hierdoor ontstaat een irritatie of ontsteking van de pezen van deze spieren die aanhechten aan de binnenkant van de elleboog (mediale epicondyl). Deze spieren zijn verantwoordelijk voor het buigen van de pols, tillen en grijpen. 

De adviezen bij een golferselleboog

Om de blessure te laten herstellen is relatieve rust (verminderen van de pijnlijke bewegingen) nodig. Om de pijn te verminderen kan er regelmatig gekoeld worden (let op niet rechtstreeks op de huid in verband met mogelijke bevriezing van de huid). Echter met alleen rust en koelen verdwijnen de klachten van een golferselleboog vrijwel nooit. Rekoefeningen worden geadviseerd om de spanning op de spieren en pezen te verlagen en versterkende oefeningen worden aangeraden om de spieren en pezen rondom de elleboog te versterken. Je kan gebruik maken van diverse materialen zoals haltersoefenbandenmedicine ballen en balans kussens.

Rekoefening voor de golferselleboog

Deze rekoefening voor de spieren die de pols buigen kan je thuis eenvoudig uitvoeren. 

 
  • 3x per dag
  • 3 series van 30 seconden rekken
  • Breng de spieren heel rustig op rek stop op het punt waarop je lichte pijn of weerstand voelt!
 

Zelf massage techniek voor de golferselleboog

 

Excentrische oefeningen bij golfersselleboog

Met name van excentrische oefeningen is aangetoond dat ze effectief zijn bij het herstellen van pees problemen. Excentrische oefeningen zijn oefeningen waarbij de spier en pees onder aanspanning wordt verlengd (oftewel het vertragen van een beweging). De voorwaarde is dat deze oefeningen gedurende lange tijd dagelijks geoefend moeten worden. 

PSB brace en andere behandelmogelijkheden bij een golferselleboog

Ook het verbeteren van de beweeglijkheid van pols of de aangrenzende gewrichten of zelf de bovenrug/ nek kan bijdragen tot herstel. Een fysiotherapeut, manueeltherapeut, osteopaat of chiropractor kan hierbij helpen met mobiliserende en manipulerende technieken, maar je kan ook zelf oefeningen uitvoeren om de de beweeglijkheid te verbeteren. Een strakke tape of brace rondom de elleboog word soms toegepast om de druk op de pees te verminderen. De PSB arm brace is een veel gebruikte brace bij klachten als gevolg van een tenniselleboog of een golferselleboog.  Wanneer deze klachten meer dan 6 weken ontstaan treden er veranderingen op in het peesweefsel waardoor het peesweefsel kwetsbaarder wordt en herstel moeilijker. Bij deze blessure is het dan ook belangrijk in een zo vroeg mogelijk stadium advies in te winnen!