Wil je zelf actief werken aan herstel van je tenniselleboog? Klik hieronder voor gerichte oefeningen --> 

Elleboogblessure tenniselleboog

De klachten bij een tenniselleboog

De sporter heeft pijn aan de buitenzijde van de elleboog en soms ook bij de pols. De pijn kan uitstralen naar de onderarm of de bovenarm. Een vuist maken en de pols omhoog bewegen is provocerend evenals een stevige hand geven, een doek uitwringen en uiteraard sportspecifieke bewegingen.

Het ontstaan van een tenniselleboog

De pijn kan acuut optreden echter meestal ontstaat de pijn geleidelijk. De tennis elleboog is een veel voorkomende blessure van de elleboog. Zoals de naam al doet vermoeden komt de blessure vaak voor bij tennissers, squashers, badmintonners. Er is sprake van een ontsteking of irritatie van de peesaanhechting van de onderarm spieren op de elleboog (laterale epicondyl). De tenniselleboog wordt in de medische wereld epicondilitis lateralis genoemd. De onderliggende oorzaak voor het ontstaan van een tennisellleboog is in veel gevallen overbelasting. De blessure komt vaak voor in het begin van het seizoen wanneer een sporter te snel de trainingsbelasting opbouwt of aan het einde van seizoen. 
Bij twijfel over de blessure is het verstandig een arts of fysiotherapeut te bezoeken om een diagnose te laten stellen. Pijn in de elleboog kan namelijk ook veroorzaakt worden door andere oorzaken zoals bijvoorbeeld nekproblemen of schouderproblemen. 

 De tenniselleboog, ontsteking van de peesaanhechting van de onderarmspieren.

De tenniselleboog, ontsteking van de peesaanhechting van de onderarmspieren.

 

De adviezen bij een tenniselleboog

Om de blessure te laten herstellen is relatieve rust (verminderen van de pijnlijke bewegingen, maar wel actief blijven!) nodig. Om de pijn te verminderen kan er regelmatig gekoeld worden (let op niet rechtstreeks op de huid in verband met mogelijke bevriezing van de huid). Rekoefeningen worden geadviseerd om de spanning op de spieren en pezen te verlagen en versterkende oefeningen worden aangeraden om de spieren en pezen rondom de elleboog te versterken. e kan gebruik maken van diverse materialen zoals haltersoefenbandenmedicine ballen en balans kussens.

Rekoefening voor de tenniselleboog

Hieronder een eenvoudige rekoefening voor de polsstrekkers die je thuis kan uitvoeren. Het is niet de bedoeling dat je pijn voelt bij deze oefening!

 
  • 3x per dag
  • 3 series van 30 seconden rekken
  • Breng de polsstrekkers heel rustig op rek stop op het punt waarop je lichte pijn of weerstand voelt!
 

Zelf massage van de tenniselleboog

In onderstaande video wordt een eenvoudige zelf massage techniek getoond voor de pees aanhechting van de polsstrekkers. Deze massage kan bijdragen aan het herstel van een tenniselleboog.

 
  • Voer de massage rustig uit
  • Je mag slechts een lichte pijn voelen tijdens deze massage
  • De pijn moet enkele uren na de massage wegtrekken

Excentrische oefeningen bij tenniselleboog

Met name van excentrische oefeningen is aangetoond dat ze effectief zijn bij het herstellen van pees problemen. Excentrische oefeningen zijn oefeningen waarbij de spier en pees onder aanspanning wordt verlengd (oftewel het vertragen van een beweging). De voorwaarde is dat deze oefeningen gedurende lange tijd dagelijks geoefend moeten worden. 

 

Mobiliserende technieken, PSB brace en tijdig advies bij een tennis elleboog

Ook het verbeteren van de bewegelijkheid van pols, elleboog of zelf de bovenrug/ nek kan bijdragen tot herstel. Dit is mede afhankelijk van waardoor een tenniselleboog is ontstaan.  Een fysiotherapeut kan hierbij helpen met mobiliserende technieken maar je kan ook zelf oefeningen uitvoeren om de de beweeglijkheid te verbeteren. Een strakke tape of brace rondom de elleboog tijdens het sporten word soms toegepast om de druk op de pees te verminderen en leidt vaak tot pijnvermindering.  De PSB arm brace is een veel gebruikte brace bij klachten als gevolg van een tenniselleboog of een golferselleboog. Wanneer deze klachten meer dan 6 weken ontstaan treden er veranderingen op in het peesweefsel waardoor het peesweefsel kwetsbaarder wordt en herstel moeilijker. Bij deze blessure is het dan ook belangrijk in een zo vroeg mogelijk stadium advies in te winnen!