Verzwikte enkel, enkelbanden beschadigd

Een ontstaan van letsel aan de enkelbanden 

De enkel blessure is de meest voorkomende sportblessure. In de meeste gevallen gaat het om een 'inversie trauma' waarbij de voet naar binnen klapt (enkel naar buiten) en er schade ontstaat aan de enkelbanden.

Klachten bij letsel aan de enkelbanden

Schade aan de enkelbanden na een inversietrauma gaat over het algemeen gepaard met pijn aan voorzijde en buitenzijde van de enkel. We onderscheiden verschillende gradaties van de schade aan de enkelbanden die kan optreden.

Graad 1; er ontstaan kleine scheurtjes in de enkelbanden
Graad 2; de scheurtjes zijn groter maar is de band nog wel intact
Graad 3; de enkelband is door gescheurd.

Bij graad 2 en 3 enkelbandletsel  zie je direct (of binnen 24 uur) een zwelling, wordt de enkel warm en ontstaat er een verkleuring.

Verzwikte enkel (inversietrauma)

 

Advies en behandeling van enkelbandletsel; EHBO, oefeningen, tape

EHBO na verzwikken van de enkel; RICE

Het beleid bij acuut enkelband letsel is volgens het RICE principe. Dit houdt in rusten, gedurende 20 minuten koelen, een compressieverband aanleggen en de enkel omhoog leggen. Let op, als je niet op de enkel kan staan is het belangrijk om de enkel verder te laten onderzoeken het kan natuurlijk zo zijn dat er naast het band letsel ook nog ander letsel is ontstaan waarvoor een ander beleid noodzakelijk is!

Oefeningen om stabiliteit van de enkel te verbeteren

Het RICE advies geld voor de eerste paar dagen. Daarna is het belangrijk de enkel weer geleidelijk te gaan belasten. Lukt dit niet en neemt de pijn niet af laat dan de enkel verder onderzoeken. De enkel blijft kwetsbaar en met name in de eerste maanden na het letsel is de kans op nieuw (en vaak ernstiger) letsel relatief groot. Daarom is het ook erg belangrijk om oefeningen uit te gaan voeren om de stabiliteit en mobiliteit van de enkel te verbeteren herstel te bevorderen en een kans op een herhaling van letsel te voorkomen. Je kan daarbij gebruik maken van bijvoorbeeld balans kussens.

In onderstaande video's worden enkele oefeningen getoond om de spieren en de stabiliteit van de enkel versterken. Let op, deze oefeningen zijn bedoeld voor de midden en eindfase van de revalidatie na enkelletsel, bij chronische instabiliteit of ter preventie. Je mag geen reactie (pijn of zwelling) krijgen tijdens of na het uitvoeren van deze oefeningen. 

 
 

Deze video's zijn ontwikkeld door Veiligheid NL in samenwerking met diverse sporten.

Een tape om de enkelbanden de beschermen voor nieuw letsel

De eerste maanden na het ontstaan van het letsel en bij aanhoudende pijnklachten, instabiliteit of herhaaldelijk verzwikken wordt het dragen van een tape of brace tijdens het sporten geadviseerd ter preventie van een nieuw letsel. Ben je niet ervaren met tapen, dan raden we je aan een brace aan te schaffen om de enkel goed te beschermen.