Knieblessure binnenband

De klachten bij een gescheurde binnenband van de knie

Er is sprake van diffuse pijn aan de binnenzijde van de knie in het verloop van de binnenband. Volledig buigen van de knie en draaibewegingen zijn provocerend. Bij ernstigere schade aan de band ontstaat er een zwelling. 

Het ontstaan van gescheurde binnenband van de knie

De knie heeft meerdere gewrichtsbanden. Letsel aan de binnenband van de knie (mediaal collateraal band oftewel MCL) is relatief veel voorkomend. Deze blessure ontstaat voor door een verdraaiing van de knie waardoor de binnenband wordt opgerekt en er scheurtjes ontstaan in de band. Scheurtjes in de binnenband komen regelmatig voor in combinatie met andere letsel van de knie zoals menisculetsel en kruisbandletsel. Het is dan ook verstandig om bij een verdraaiing van de knie gevolgd door pijn en zwelling een huisarts, fysiotherapeut of specialist de knie te laten onderzoeken. 

Adviezen en behandeling bij een gescheurde binnenband van de knie

Een band die opgerekt is herstelt vanzelf, echter een opgerekte band wordt niet meer zo strak als voorheen (vergelijk het met een elastiek). Dit betekent dat de sporter kwetsbaar is voor een nieuwe verdraaiing van de knie en nieuw (vaak ernstiger) letsel op te lopen. Rust, het vermijden van provocerend houdingen en bewegingen en gericht oefeningen om de stabiliteit van de knie te verbeteren zijn daarom erg belangrijk! Je kan daarbij gebruik maken van diverse materialen zoals haltersmedicine ballen en balans kussensSportactiviteiten kunnen weer geleidelijk worden opgebouwd.

KNVB blessure preventie oefeningen voor stabiliteit van de knie te verbeteren

De KNVB heeft een reeks van video's gepubliceerd met oefeningen op de stabiliteit van heup, knie en enkel te verbeteren. Deze oefeningen kunnen gebruikt worden bij het voorkomen of herstellen van blessures. Als je geen voetballer bent kan je er natuurlijk ook voor kiezen om een bal te gooien en vangen, een tennisracket te gebruiken etc. Er zijn vele variaties mogelijk gericht op jou eigen sport! Deze oefeningen kan je pas uitvoeren op het moment dat er geen vocht meer in de knie zit. Je moet de oefeningen pijnvrij en zonder reactie achteraf (pijn, roodheid, warmte of vocht) uit kunnen voeren. Als je herstelt van een blessure bouw het tempo van het uitvoeren van deze oefeningen dan zeer rustig op en ben voorzichtig met draaimomenten!

Deze oefeningen zijn eenvoudig thuis uit te voeren, voor je herstel is het echter wel erg belangrijk dat je de goede oefeningen uitvoert op een correcte manier. Bij AUWH online blessure preventie en herstel krijg je daarom eerst een videoconsult waarin we je blessure uitgebreid uitvragen. Vervolgens maken onze deskundige sportfysiotherapeuten een op maat gemaakt oefenprogramma voor je. Je krijgt dit oefenprogramma aangeboden via een mooie en handige app. Zo ontvang je jou specifieke oefeningen dagelijks op je pc, smartphone of tablet met HD video instructie in het Nederlands. Los hiervan is het bij ons ook mogelijk een vrijblijvend videoconsult voor advies aan te vragen!

Brace, tape en bandages bij klachten van de binnenband van de knie

Brace, bandage of tape worden soms gebruikt echter het is niet aangetoond dat dit bijdraagt in het voorkomen van (nieuw) letsel.
Om de pijn te dempen kan je regelmatig kort koelen (let op niet rechtstreeks op de huid om bevriezing van de huid te voorkomen). Afhankelijk van de ernst van het letsel neemt het herstel van de binnenband 3 weken tot 3 maanden in beslag. Bij volledige afscheuring van de binnenband wordt soms een operatief herstel aanbevolen. Bij twijfel over je blessure laat je je blessure dan altijd onderzoeken door een arts, fysiotherapeut of specialist.