Knieblessure knieschijf (patellafemorale klachten)

Klachten bij problemen met de knieschijf

De sporter heeft diffuse pijnklachten in de knie meestal rondom de knieschijf. Pijn bij langdurige met gebogen knieën zitten, traplopen (met name trap af of een helling af) en sportactiviteiten is kenmerkend. De knie kan warm, rood en gezwollen zijn maar meestal is dit niet het geval. Regelmatig komt deze blessure voor in combinatie met een overbelasting van de patellapees (springersknie)

Ontstaan van patellafemorale klachten van de knie

Deze blessure ontstaat in het algemeen geleidelijk door overbelasting en/of door een disbalans in de bovenbeenspieren waardoor de stand van de knieschijf niet optimaal is en er wrijving en hierdoor irritatie ontstaat van het kraakbeen onder de knieschijf.
Het is ook mogelijk dat de klachten acuut ontstaan door een ontstekingsreactie van de slijmbeurs op de knieschijf of een ontstekingsreactie van het kraakbeen onder de knieschijf. In dat geval zal er in korte tijd een  forse zwelling van de knie optreden. Een acute onstekingsreactie kan spontaan ontstaan maar ook als gevolg van een val of harde trap of klap op de knie. 

Adviezen en behandeling van patellafemorale klachten van de knie

Relatieve rust (verminderen van pijnlijke houdingen en bewegingen) en gericht versterken van de bovenbeenspieren is bij deze blessure erg belangrijk.

Specifiek trainen van de vastus medialis bij klachten rondom de knieschijf

Met name de spier aan de binnenzijde van de bovenbeenspier (de Vastus Medialis Obliglues oftewel VMO) heeft een belangrijke functie bij het ontstaan en het herstel van deze blessure. Het is dan ook belangrijk deze spier specifiek te versterken. 

In onderstaande video worden twee oefeningen getoond om de VMO specifiek te trainen. 

 
  • 1x per dag, 7 dagen per week
  • 3x 10 herhalingen (zowel de 'leg raise' als de 'bridge')
  • houdt de leg raise 2-3 seconden vol en leg dan het been weer rustig neer
  • houdt de 'bridge' 5 seconden vol en ga dan weer rustig naar beneden 
  • Let op dat je de VMO goed aanspant
 
 

Medical tape toepassing om de knieschijf te stabiliseren

Medical tape kan worden gebruikt om de knieschijf stabiliseren en de druk op de kniepees te verlagen. 
In onderstaande video wordt een toepassing getoond die je zelf thuis kan aanleggen.

 
  • De uiteinden van een medical tape toepassingen moeten altijd zonder rek worden aangebracht
  • De medical tape kan maximaal 4 dagen blijven zitten (tenzij anders vermeldt)
  • Medical tape heeft dezelfde structuur als de huid, verwijder de tape dan ook voorzichtig om de huid niet te beschadigen
 

Er zijn inmiddels veel verschillende merken medical tape op de markt. De kosten lopen uiteen, vaak heeft dit te maken met het materiaal dat is gebruikt voor de tape. Het materiaal heeft natuurlijk gevolgen voor de werking van de tape, de duur van de werking en mogelijke irritatie van de huid.  In Nederland is de Cure Tape op het moment van schrijven de marktleider en in Amerika is dit KT Tape.  De instructie video's op deze website zijn ontwikkelt door KT Tape. 

Stand van de voeten, schoeisel en bewegelijkheid van gewrichten bij aanhoudende klachten rondom de knieschijf

Tot slot kan de stand van de voeten, schoenen en de bewegelijkheid van de knie en/of aangrenzende gewrichten een rol spelen bij het herstel van aanhoudende klachten rondom de knieschijf. Vraag hiervoor advies aan een arts, fysiotherapeut of podotherapeut.