Zelf gericht werken aan herstel van je springersknieblessure? De sportfysiotherapeut van AUWH is 'de' specialist in het opstellen van digitale oefenprogramma's op maat. Start direct en probeer het vrijblijvend uit! 

Knieblessure springersknie (tendinopathie patellapees)  

Ontstaan van klachten aan de patellapees van de knie

Een springersknie is een ontsteking of irritatie van de pees van de bovenbeenspieren. De bovenbeenspieren (quadriceps) hechten middels de patellapees aan aan het onderbeen net onder de knieschijf. De pees zorgt er voor dat de krachten goed worden opgevangen door het onderbeen.  Klachten aan de patellapees van de knie ontstaan meestal geleidelijk als gevolg van overbelasting of een dysbalans van de spieren rondom de knie. De krachten die op de pees komen zijn dan hoger dan wat de pees aankan. Deze blessure komt zeer veel voor bij sporters die veel explosieve bewegingen maken zoals springen en draaien. We zien deze blessure bij sporters van alle leeftijden maar met name jonge sporters die nog in de groei zijn zijn kwetsbaar voor deze blessure. 

De pees die over de paella loopt (patellapees) en aanhecht op het onderbeen (tibia).

 

Klachten bij een springersknie 

Er wordt pijn gevoeld bij de aanhechting van de patellapees net onder de knieschijf. Soms is de pijnlijke plaats warm, rood en gezwollen.  Met name springen, aanzetten en traplopen is provocerend. We onderscheiden verschillende stadia -->

  • Stadium 1, er is sprake van pijn, irritatie van de kniepees na het sporten. Deze pijn verdwijnt na een aantal uren rust.
  • Stadium 2, er is sprake van pijn  tijdens de warming up (bij aanvang van het sporten). De pijn verdwijnt gedurende de warming up. Na afloop van de sportbeoefening is sprake van pijn en eventueel stijfheid in de knie die verdwijnt na langere tijd rust. 
  • Stadium 3, er is sprake van pijn ter hoogte van de kniepees bij aanvang, tijdens en na afloop van de sportbeoefening. Vaak is er inmiddels ook sprake van pijn gedurende normale dagelijkse activiteiten zoals lopen, staan, traplopen, fietsen. De pijn en overige symptomen verdwijnen na langdurige rust. 
  • Stadium 4, er is sprake van continue pijn ook gedurende rust en normale dagelijkse activiteiten de pijnklachten verdwijnen ook na langdurige rust niet.

Adviezen en behandeling bij een springersknie

Tijdelijk verminderen van de belastende activiteiten zoals het springen, sprinten, aanzetten in combinatie met gerichte oefeningen om de bovenbeenspieren en pezen te versterken en de stabiliteit van de knie en/of aangrenzende regio's te verbeteren zijn belangrijk. Je kan gebruik maken van diverse materialen zoals haltersoefenbandenmedicine ballen en balans kussens.

Excentrische oefeningen voor een springersknie (patellapees)

Met name van excentrische oefeningen is aangetoond dat ze effectief zijn bij het herstellen van patellapees problemen. Excentrische oefeningen zijn oefeningen waarbij de spier en pees onder aanspanning wordt verlengd (oftewel het vertragen van een beweging). De voorwaarde is dat deze oefeningen gedurende lange tijd dagelijks geoefend moeten worden. Hieronder een excentrische oefening voor je patellapees die je thuis op  kan uitvoeren. Mocht deze oefening nog te belastend zijn dan kan je starten met de excentrische beweging (naar beneden zakken) op 2 benen uit te voeren. Verder kan je deze oefening ook uitvoeren op een vlakke ondergrond (mocht je geen stevig schuin vlak hebben of het schuine vlak is te belastend). Is de beweging nog pijnlijk, controleer of je knieën achter je tenen blijven! Je kan de eerste weken starten met een squat beweging (doorzakken) tot 45 graden in plaats van tot 90 graden om te wennen aan de techniek van uitvoering. Je moet deze oefening nagenoeg pijnvrij kunnen uitvoeren! 

 
  • 1x per dag, 5-7 dagen per week
  • 3 series van 10-15 herhalingen;
  • tussen de series 30-45 seconden rust nemen;
  • doe ongeveer 4 seconden over iedere herhaling;
  • Kom op 2 benen omhoog!
  • Je knie mag niet voor je tenen uitkomen! Duw je billen goed naar achteren! 
 

Medical tape toepassing bij een springersknie (patellapees)

Ook een medical tape toepassing kan, mits goed aangelegd, leiden tot pijn vermindering. In onderstaande video wordt een toepassing getoond die je zelf thuis kan aanleggen.

 
  • De uiteinden van een medical tape toepassingen moeten altijd zonder rek worden aangebracht
  • De medical tape kan maximaal 4 dagen blijven zitten (tenzij anders vermeldt)
  • Medical tape heeft dezelfde structuur als de huid, verwijder de tape dan ook voorzichtig om de huid niet te beschadigen
 

Er zijn inmiddels veel verschillende merken medical tape op de markt. De kosten lopen uiteen, vaak heeft dit te maken met het materiaal dat is gebruikt voor de tape. Het materiaal heeft natuurlijk gevolgen voor de werking van de tape, de duur van de werking en mogelijke irritatie van de huid.  In Nederland is de Cure Tape op het moment van schrijven de marktleider en in Amerika is dit KT Tape.  De instructie video's op deze website zijn ontwikkelt door KT Tape. 

Koelen, patellabandje en vroegtijdig advies bij springersknie (patellapees)

Verder kan er regelmatig gekoeld worden om de pijn te verminderen (let op niet rechtstreeks op de huid te koelen in verband met mogelijke bevriezing van de huid). De stand van de voeten, schoenen en de bewegelijkheid van de knie en/of aangrenzende gewrichten kunnen een rol spelen bij het herstel.  Soms wordt een sporttape of patellabandje (tijdelijk) gebruikt om de druk op de kniepees te verminderen. Een pees is slecht doorbloed en hersteld daarom langzaam, sporters kunnen lange tijd pijnklachten houden. Wanneer deze klachten meer dan zes weken ontstaan treden er veranderingen op in het weefsel van de pees. De pees is hierdoor minder sterk en klachten houden lang aan en komen vaak terug. Bij deze blessure is het dan ook belangrijk om vroegtijdig advies in te winnen en zonodig actie te ondernemen!