Kuitblessure zweepslag

Ontstaan van een spierscheur in de kuit (zweepslag)

Een zweepslag wordt gekenmerkt door een plotseling felle pijnscheut in de kuit. Meestal treedt dit op tijdens een explosieve beweging (aanzet, sprong of draai), maar het kan ook gewoon tijdens het lopen ontstaan.
Een sporter die eerder een kuitblessure heeft gehad loopt meer risico op het krijgen van een nieuwe kuitblessure. 

Klachten bij een spierscheur in de kuit

Er is sprake van pijn bij lopen of bij explosieve bewegingen zoals aanzetten, springen en sprinten. Bij ernstigere scheuren is er een een zichtbare (zwelling, verkleuring) en/of voelbare plek waar de kuitspier gescheurd is. 

Advies en behandeling van een spierscheur in de kuit

De eerste 2 weken is het belangrijk rustig te bewegen en explosieve bewegingen te vermijden. De kuitspier is in deze periode erg kwetsbaar en verdere scheuring ontstaat snel. In deze weken zal de pijn en de zwelling langzaam afnemen. Je kan de kuit regelmatig koelen (let op niet rechtstreeks op de huid in verband met risico op bevriezing van de huid) om de pijn te dempen. Een tape of bandage kan aangelegd worden om de kuit rust te geven en het herstel te bevorderen. Het is aan te raden vanaf ongeveer een week na de zweepslag rustig te starten met rekoefeningen voor de kuit. 

Rekoefeningen van de kuit

Hieronder een video met het rekken van de kuitspieren.  Er wordt achtereenvolgens een rekoefening getoond voor de lange kuitspier (m. gastrocnemius) met gestrekte knie en de korte kuitspier (m. soleus) met gebogen knie. Verder worden er twee manieren getoond namelijk achter een stoel en met behulp van een step (of trap). 

 
  • 3x per dag
  • 3 series van 30 seconden rekken
  • Breng de kuit heel rustig op rek stop op het punt waarop je lichte pijn of weerstand voelt!
 

Gerichte spierversterkende oefeningen voor de kuit

Naast rekoefeningen worden ook gerichte spierversterkende oefeningen geadviseerd om de kuitspier verder onder belasting te laten herstellen.Je kan daarbij gebruik maken van diverse materialen zoals haltersmedicine ballen en balans kussens De oefeningen hangen af van de ernst van het letsel en de fase van het herstel. Zoals bij alle spierscheuren is het erg belangrijk dat er niet alleen rust genomen wordt maar dat er ook oefeningen worden uitgevoerd om de spier weer sterk en weer zodanig sterk te krijgen dat je het sporten kan hervatten. Het risico op een nieuwe blessure na een spierscheuring is hoog. De sportactiviteiten moeten weer geleidelijk hervat worden.