Zelf gericht werken aan het herstel van je bovenbeenblessure? De sportfysiotherapeut van AUWH  is 'de' specialist in het opstellen van oefenprogramma's voor sporters en specifieke doelgroepen! Start direct en probeer het vrijblijvend uit.

Spierblessure van de lies

Klachten bij een spierblessure in de lies

Er is sprake van pijn in de lies die verergert bij belastingen zoals lopen, traplopen, trappen van een bal etc. In sommige gevallen is er uitstraling naar het bovenbeen of de buik. De spieren van het bovenbeen of de buik kunnen erg hard of stijf aanvoelen. Bij een ontstekingsreactie kan er roodheid, warmte en zwelling zijn in de lies. 

Ontstaan van een spierblessure van de lies

 Spiergroepen rondom de heup en lies.

Spiergroepen rondom de heup en lies.

Liesklachten komen veel voor bij sporters die veel explosieve bewegingen maken en draaimomenten hebben zoals bijvoorbeeld voetballers. In verreweg de meeste gevallen van een liesblessure gaat het om letsel van de spiergroepen rondom de lies. Het kan gaan om de volgende spiergroepen --> 

  • spieren die het been naar binnen bewegen
  • de spieren die de heup buigen
  • de rechte of schuine buikspieren. 

Deze spieren hechten allemaal middels pezen aan aan het bekken ter hoogte van de lies. Letsel van deze spieren kan acuut of geleidelijk ontstaan. Meestal gaat het om een chronische blessure die ontstaat als gevolg van overbelasting.  In de beginfase is er dan meestal alleen pijn gedurende de warming up, vervolgens gedurende de warming up en na het sporten en uiteindelijk ook pijn tijdens het sporten of zelfs continue pijn die niet meer afneemt bij rust. Andere oorzaken die kunnen meespelen bij het ontstaan en het behandelen van liesklachten zijn de beweeglijkheid van de heup en rug en de stand van de voeten. Tot slot kunnen ook andere afwijkingen leiden tot liesklachten zoals een liesbreuk (scheurtje in de buikwand) en afwijkingen aan het heupgewricht.  

Advies en behandeling van de liesblessure

Het algemeen advies is om relatieve rust te nemen, wat wil zeggen wel in beweging blijven maar de pijnlijke bewegingen vermijden. Om de pijn te dempen kunnen pijnstillers worden gebruikt en kan er regelmatig worden gekoeld (let op niet rechtstreeks op de huid in verband met mogelijke bevriezing van de huid).   Verder worden rekoefeningen voor de spieren die aanhechten in de lies aangeraden.

Rekoefeningen voor de lies

In onderstaande video's worden rekoefeningen getoond voor de spieren die het been naar binnen bewegen (adductoren) en voor de spieren die de heup buigen. Voer de oefeningen rustig uit! Je kan onderstaande frequenties aanhouden;

  • 3x per dag
  • 3 series van 30 seconden rekken
  • Breng de spieren heel rustig op rek stop op het punt waarop je lichte pijn of weerstand voelt!
 
 

Stabiliteit van de romp bij het voorkomen en herstellen van liesklachten

De stabiliteit van de romp is erg belangrijk bij de preventie en het herstel van een spierblessure in de lies. Bij liesklachten worden dan ook over het algemeen specifieke oefeningen aangeraden om de stabiliteit van de romp te verbeteren. Je kan gebruik maken van diverse materialen zoals haltersoefenbandenmedicine ballen en balans kussensDe beweeglijkheid van de heup, rug en de stand van de voeten kan worden geanalyseerd.  Een liesblessure is vaak een hardnekkige blessure die moeilijk te behandelen is. Bij aanhoudende klachten is het nodig dat er een goede diagnose wordt gesteld door een arts of fysiotherapeut om gericht te kunnen adviseren en behandelen!