Wil je zelf gericht werken aan herstel van je onderbeenblessure achillespees? Klik hier voor meer oefeningen --> 

Onderbeenblessure Achillespees

De klachten bij een achillespees blessure

Achillespees

De kuitspieren hechten aan de voet middels de achillespees. Er kan een ontsteking of irritatie ontstaan van deze pees. Pijn wordt vaak gevoeld in het onderste deel van de kuit en/of bij de aanhechting van de pees bij de hak.

Het ontstaan van pijn aan de Achillespees

Meestal ontstaan de pijn geleidelijk. Lopen, sprinten, springen is provocerend en bij rust nemen de klachten af. Soms is er een duidelijk zwelling en/of roodheid zichtwaar en voelt de pees warm. We spreken dan van een ontstekingsreactie.

De adviezen en behandeling bij een achillespees blessure

Relatieve rust (verminderen van de belastende activiteiten) en gerichte oefeningen om de kuitspieren en de pees te versterken zijn erg belangrijk.

Excentrische oefening bij een pijnlijke Achillespees

Met name van excentrische oefeningen is aangetoond dat ze effectief zijn bij het herstellen van achillespees problemen. Excentrische oefeningen zijn oefeningen waarbij de spier en pees onder aanspanning wordt verlengd (oftewel het vertragen van een beweging). De voorwaarde is dat deze oefeningen gedurende lange tijd dagelijks geoefend moeten worden. Hieronder een excentrische oefening voor je achillespees die je thuis op de trap kan uitvoeren. Mocht deze oefening nog te belastend zijn dan kan je starten met de excentrische beweging (naar beneden zakken) op 2 benen uit te voeren of meer steun te zoeken bij de trapleuning. Eventueel kan je ook voor kiezen te starten met minder herhalingen. Je moet deze oefening nagenoeg pijnvrij uit kunnen voeren. 

 
  • 1-2 daags, 5-7 dagen per week
  • 3 series van 10-15 herhalingen;
  • tussen de series 30-45 seconden rust nemen;
  • doe ongeveer 4 seconden over iedere herhaling;
  • Kom niet op je pijnlijke voet omhoog! De oefening is juist het langzaam laten zakken van je pijnlijke voet
 

Neem geen risico met pijntjes en sportblessures. Wil je zo snel mogelijk van je pijnklachten af en weer optimaal kunnen sporten? 

Medical tape bij pijn in de Achillespees

Medical tape wordt vaak toegepast om de doorbloeding van de pees te verbeteren en de pijn te verminderen. Je kan de tape gebruiken tijdens het sporten maar ook tijdens dagelijkse activiteiten. Effectiviteit van deze tape voor het herstel is niet aangetoond, wat natuurlijk niet inhoud dat het geen effect kan hebben. Veel sporters ervaren pijn vermindering en bevordering van herstel met behulp van deze tape.

Hieronder een voorbeeld van een medical tape toepassing voor je achillespees, die je zelf thuis kan aanleggen.

 
  • De uiteinden van een medical tape toepassingen moeten altijd zonder rek worden aangebracht
  • De medical tape kan maximaal 4 dagen blijven zitten (tenzij anders vemeldt)
  • Medical tape heeft dezelfde structuur als de huid, verwijder de tape dan ook voorzichtig om de huid niet te beschadigen
 

Er zijn inmiddels veel verschillende merken medical tape op de markt. De kosten lopen uiteen, vaak heeft dit te maken met het materiaal dat is gebruikt voor de tape. Het materiaal heeft natuurlijk gevolgen voor de werking van de tape, de duur van de werking en mogelijke irritatie van de huid.  In Amerika is de KT Tape op het moment van schrijven de marktleider en in Nederland is dit Cure tape.  De instructie video's op deze website zijn ontwikkelt door KT Tape. 

Zooltjes, schoeisel, beweeglijkheid en tijdig advies bij Achillespees problemen

Ook zooltjes, schoeisel en/of verbeteren van de beweeglijkheid van aangrenzende gewrichten kan bijdragen aan herstel. Een pees is slecht doorbloed en herstelt langzaam, deze blessure herstel dan ook moeizaam. Als de pijn langer dan zes weken aanwezig is treden er veranderingen op in het weefsel van de pees waardoor de pees kwetsbaarder is en moeilijker herstelt. Het is daarom belangrijk om bij deze blessure snel advies in te winnen en zonodig actief te ondernemen!