Onderbeenblessure springschenen

Het ontstaan van springschenen

Springschenen zijn een verzamelnaam voor pijn en klachten aan het scheenbeen met diverse onderliggende oorzaken

- Stressfracuur tibia; dit is een breukje in het scheenbeen dat ontstaat als gevolg van overbelasting
- Compartiment syndroom; hierbij is er een te hoge druk in de spierloges waardoor de doorbloeding en functies bedreigd worden
- Mediaal Tibiaal Stress Syndroom (MTSS); alle inspanning gebonden pijn aan het binnenste gedeelde van het scheenbeen met uitzondering van bovengenoemde aandoeningen.  Over de exacte oorzaak van deze pijnklachten bestaat nog geen duidelijkheid.  De trekbelasting van de spieren en pezen die aanhechten aan het scheenbeen zorgen voor een beschadiging van het bot, irritatie van botvlies of bijvoorbeeld irritatie van de pezen.

Springschenen komt vooral voor bij hardlopers en bij sporters die veel springen, aanzetten en/of sprinten. Het is een typische overbelastingblessure die vaak ontstaat door te snel of te hoge belasting. Met name aan het begin van het seizoen komen deze klachten veel voor. De stand van de voeten, schoeisel, ondergrond, beweegelijkheid van aangrenzende gewrichten en  stabiliteit van de romp kunnen ook bijdragen aan het ontstaan en herstel van deze klachten. 

De klachten bij springschenen

Over het algemeen is er bij springschenen sprake van inspanningen gebonden pijn aan het onderste 1/3 deel van het scheenbeen. In de meeste gevallen (MTSS) zal de pijn in de beginfase aanwezig zijn gedurende de warming up, afnemen tijdens de sportbelasting en weer optreden na afloop van de sportbelasting. Bij rust verdwijnen de klachten weer. In latere fase kan er ook sprake zijn van pijn tijdens de sportbeoefening en/of pijn in rust. 
Kenmerkend voor het compartimentsyndroom is juist dat de pijn ontstaat gedurende de sportbeoefening en toeneemt tijdens de sportbeoefening. Bij een stressfractuur is er meestal sprake van duidelijke specifieke pijn op een punt op het scheenbeen die toeneemt bij belasting. 

Advies en behandeling bij springschenen


In de beginfase van klachten aan het scheenbeen zijn de adviezen en behandeling gelijk voor alle bovengenoemde onderliggende oorzaken. Relatieve rust (verminderen van de belastende activiteiten) is bed eerste stap. Om de pijn te dempen kan er regelmatig worden gekoeld (let op niet rechtstreeks op de huid in verband met mogelijke bevriezing van de huid). 

Rekoefeningen en spierversterkende oefeningen bij springschenen

Er kan ook direct gestart worden met gerichte oefeningen zoals rekoefeningen voor de kuitspieren en versterkende oefeningen voor de spieren en pezen van het onderbeen. Je kan daarbij gebruik maken van diverse materialen zoals haltersmedicine ballen en balans kussens

Hieronder een video met instructies voor het rekken van de kuitspieren.  Er wordt achtereenvolgens een rekoefening getoond voor de lange kuitspier (m. gastrocnemius) met gestrekte knie en de korte kuitspier (m. soleus) met gebogen knie. Verder worden er twee manieren getoond namelijk achter een stoel en met behulp van een step (of trap). 

 
  • 3x per dag
  • 3 series van 30 seconden rekken



Medical tape bij springschenen

Een medical tape toepassing kan helpen om de pijn te verlichten. Hieronder een filmpje om zelf een curetape aan leggen bij klachten aan de schenen (MTSS)

 
  • De uiteinden van medical tape toepassingen moeten altijd zonder rek worden aangebracht
  • De medical tape kan maximaal 4 dagen blijven zitten (tenzij anders vermeldt)
  • Medical tape heeft dezelfde structuur als de huid, verwijder de tape dan ook voorzichtig om de huid niet te beschadigen
 

Er zijn inmiddels veel verschillende merken medical tape op de markt. De kosten lopen uiteen, vaak heeft dit te maken met het materiaal dat is gebruikt voor de tape. Het materiaal heeft natuurlijk gevolgen voor de werking van de tape, de duur van de werking en mogelijke irritatie van de huid.  In Amerika is de KT Tape op het moment van schrijven de marktleider en in Nederland is dit Cure tape.  De instructie video's op deze website zijn ontwikkelt door KT Tape. 

Overige adviezen en behandelmogelijkheden bij springschenen

Bij deze blessure is het  belangrijk om schoenen te dragen met een goede schok demping. Verouderde schoenen kunnen juist leiden tot klachten. Een uitgebreide warming up is nodig waarbij de snelheid van de bewegingen langzaam moet worden verhoogd en sprongbelasting pas aan het einde van de warming up kan worden toegevoegd. Vaak speelt bij deze blessure ook de stand van de voeten een rol. Het overmatig proneren (platvoet) zorgt ervoor dat er een verhoogde druk ontstaat op spieren en pezen van het onderbeen. Aangepast schoeisel en eventueel zooltjes kunnen dan ook worden geadviseerd bij aanhoudende of steeds terugkerende klachten.  Wanneer de klachten aanhouden is het aan te raden een goede diagnose te laten stellen door bijvoorbeeld een sportarts. Afhankelijk van de diagnose kan dan een specifiek beleid worden ingezet. 

 De stand van de voeten kan een rol spelen bij ontstaan van springschenen

De stand van de voeten kan een rol spelen bij ontstaan van springschenen