Rugblessure aspecifieke lage rugklachten

De Klachten bij aspecifieke lage rugklachten

De plaats en hevigheid van de pijnklachten bij aspecifieke lage rugklachten is uiteenlopend. We spreken over lage rugklachten wanneer de pijn zich bevindt tussen de onderste rib en de bilplooien.

Het ontstaan van aspecifieke lage rugklachten 

Wervels, discus en gewrichtjes van de rug

Bij deze lage rugpijn is de balans tussen de belasting van de rug (de krachten op de rug) en de belastbaarheid (wat de rug aankan) verstoord.  Er wordt onderscheidt gemaakt tussen acute lage rugklachten (tot 6 weken), subacute lage rugklachten (6-12 weken) en chronische lage rugkalchten (>12 weken). De klachten kunnen plotseling (acuut) ontstaan of geleidelijk ontstaan. In de volksmond wordt gesproken over spit, instabiliteit, blokkade van een wervel, scheefstand van het bekken, lumbago, ischias etc. Al deze benamingen vallen in feite onder de aspecifieke lage rugklachten. Er is geen duidelijke specifieke lichamelijke oorzaak is aan te wijzen wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niets aan de hand is.  De klachten zijn echter een combinatie van problemen met de spieren en wervels (facetgewrichten) van de onderrug. Onderliggende oorzaken zijn te weinig beweging, eenzijdige bewegingen, overbelasting, stress en spanningen, afwijkende stand in de voeten en/of problemen in aangrenzende gewrichten. 

Adviezen en behandeling van aspecifieke lage rugklachten

Houdings- en bewegingsadviezen bij aspecifieke lage rugklachten

Meestal verdwijnen de lage rugklachten binnen 6 weken voor het grootste gedeelte vanzelf,  echter vaak keren de klachten ook weer terug. In de acute fase worden met name housings- en bewegingsadviezen gegeven. Het is namelijk erg belangrijk om in beweging te blijven zonder de rug te belasten. Adviezen over dagelijkse houdingen en bewegingen (zitten, tillen, huishoudelijke activiteiten) zijn van belang. Bij lage rugpijn gaat het in 95% van de gevallen om aspecifieke lage rugklachten ,echter  wanneer lage rugklachten na 3 weken niet vanzelf minder worden is het toch verstandig een huisarts te bezoeken om specifieke oorzaken voor de lage rugklachten uit te sluiten.

Rompstabiliteit versterken bij lage rugklachten

Bij herhaalde lage rugklachten, subacute lage rugklachten en lage rugklachten bij sporters worden spierversterkende en core stability (rompstabiliteit) oefeningen geadviseerd om de belastbaarheid van de rug te vergrootten.  Daarbij kan je goed gebruik maken van materialen zoals een oefenbal en balans borden of kussens, Het is beter de oefeningen uit te voeren op de grond (of een oefenmat) dan op bed, zodat je een stevige ondergrond hebt. 

Onderstaande video's tonen enkele oefeningen om de romp stabiliteit te verbeteren ter preventie of in latere revalidatie fase. Deze oefeningen zijn niet geschikt op het moment dat je nog veel klachten hebt. Je mag tijdens of na het uitvoeren van deze oefeningen geen toename van de klachten krijgen.

 

Deze video's zijn ontwikkeld door sportzorg.nl. Sportzorg.nl is de onafhankelijk website van Sportgeneeskunde Nederland. Deze website biedt veel handige informatie o.a. over het trainen van romp stabiliteit ter voorkomen en herstel van blessures.