Schouderklachten door inklemming (impingement)

 

De symptomen bij schouderklachten door inklemming

Bij deze blessure ontstaat er pijn aan de voorzijde, achterzijde of zijkant van de schouder die met name opgeroepen word bij een bepaald traject van bewegingen boven het hoofd. De sporter zal bijvoorbeeld last hebben bij een service, smash, gooi of armslag. In de beginfase is de pijn vooral aanwezig tijdens de warming up en/of na het sporten. Deze klachten kunnen uiteindelijk leiden tot een peesontsteking of slijmbeursontsteking van de schouder. De klachten komen vooral voor aan het begin en aan het einde van seizoen.  Er kan ook pijn in de nacht, vermindering van kracht en coördinatie en beperkingen met bijvoorbeeld de arm op de rug leggen ontstaan.

De oorzaken van schouderklachten door inklemming

 Inklemming (impingement) van de spieren, pezen van de rotator cuff van de schouder. 

Inklemming (impingement) van de spieren, pezen van de rotator cuff van de schouder. 

 Het gaat om een inklemming van de spieren, pezen (rotator cuff) of slijmbeurs rondom de schouder  waardoor ontsteking of irritatie ontstaat (kijk voor meer informatie bij de peesontsteking van de schouder). De rotator cuff spieren hebben als functie de kop van de schouder stabiel in de kom te houden. Echter de ruimte tussen de kop en de kom van de schouder is klein. Door bijvoorbeeld overbelasting, instabiliteit of slijtage kunnen de pezen bij bepaalde bewegingen klem komen te zitten tussen de schouder kop en kom en hierdoor gaan ontsteken of irriteren.  Aan het begin van het seizoen zijn de spieren minder ontwikkeld waardoor stabiliteit van de schouder minder is en er eerder problemen ontstaan. Aan het einde van het seizoen kan de pees verdikken als gevolg van overbelasting. Wanneer deze klachten meer dan 6 weken bestaan ontstaat er veranderingen in het peesweefsel waardoor de pees kwetsbaarder wordt en klachten moeilijker herstellen en sneller ontstaan. Er kan dan ook pijn in de nacht, vermindering van kracht en coördinatie en beperkingen met bijvoorbeeld de arm op de rug leggen ontstaan. Bij deze blessure is het dan ook erg belangrijk om in een vroeg stadium advies en oefeningen te vragen! 

 

Adviezen bij schouderklachten door inklemming

Relatieve rust belangrijk bij schouderklachten door inklemming

Relatieve rust is in alle stadia van de blessure belangrijk. Bij lichte klachten alleen tijdens de warming en/of na sportbeoefening kan sportbeoefening aangepast worden voortgezet. Een goede warming up is dan essentieel. Daarnaast moeten de bovenhandse belastende bewegingen worden verminderd en moet er aandacht zijn voor toepasen van de juiste bovenhandse techniek. Bij ernstigere klachten wordt geadviseerd tijdelijk te stoppen met de sportbeoefening om de blessure te laten herstellen. Meerdere keren per dag koelen middels een ijsapplicatie (ongeveer 10 minuten) wordt aangeraden. Let op koel nooit rechtstreeks op de blote huid maar leg een doek of kledingstuk tussen de huid en het ijs om de huid te beschermen!  

Gerichte oefeningen bij schouderklachten door inklemming

Daarnaast worden gerichte oefeningen geadviseerd om de beweeglijkheid van de rug/nek te verbeteren en de spieren en pezen rondom de schouder (de rotator cuff) en het schouderblad te versterken. Je kan daarbij gebruik maken van diverse materialen zoals haltersoefenbandenmedicine ballen en balans kussens.

In onderstaande video's worden enkele algemene eenvoudige oefeningen met een oefenband (je kan ook een resistance tube gebruiken) een halter en een medicine bal getoond om de spieren rondom de schouder te versterken. Deze oefeningen zijn bedoeld ter preventie of in de latere fase van de revalidatie. Je mag geen pijn voelen bij het uitvoeren van deze oefeningen! De oefenbanden hebben verschillende weerstanden, start met een lichte weerstand. Voor het uitvoeren van deze oefeningen kan je onderstaande frequentie aanhouden:

1x per dag, 5-7 dagen per week
3 series van 15 herhalingen

 

Neem geen risico met pijntjes en sportblessures. Wil je zo snel mogelijk van je pijnklachten af en weer optimaal kunnen sporten? 

Overige behandelmogelijkheden bij schouderklachten door inklemming. 

Bij aanhoudende klachten in combinatie met een bewegingsbeperking in de bovenrug of nek kunnen ook mobiliserende of manipulerende technieken van een fysiotherapeut, manueel therapeut, osteopaat of bijvoorbeeld chiropractor, in combinatie met oefeningen effectief zijn. Een huisarts, sportarts of specialist kan in sommige gevallen besluiten ontstekingsremmers voor te schrijven en of een injectie met ontstekingsremmers te plaatsen. In ernstige gevallen en bij langdurige klachten kan  uiteindelijk een operatie overwogen worden om bijvoorbeeld meer ruimte te maken voor de pezen in de schouder of door de banden van de schouder te verkorten en zo de schouder stabieler te maken.