Zelf gericht werken aan het herstel van je schouderblessure? De sportfysiotherapeut van AUWH  is 'de' specialist in het opstellen van oefenprogramma's voor sporters en specifieke doelgroepen! Start direct en probeer het vrijblijvend uit.

Schouderblessure peesontsteking

Klachten bij een peesontsteking in de schouder

Bij een pees blessure in de schouder is er sprake van pijn, irritatie of vermoeidheid rondom het schoudergewricht soms uitstralend naar de arm, hals of nek. Vaak zal er een duidelijke pijnlijke plaats zijn en soms is deze pijnlijke plaats rood of gezwollen. In latere stadia van een pees blessure van de schouder is pijn gedurende de nacht, ochtendstijfheid en verlies van kracht- en/of coördinatie kenmerkend.  Bij een pees blessure van de schouder bij sporters onderscheiden we vier stadia --> 

  • Stadium 1, er is sprake van pijn, irritatie of vermoeidheid rondom het schoudergewricht na het sporten. Deze pijn verdwijnt na een aantal uren rust.
  • Stadium 2, er is sprake van pijn rondom het schoudergewricht tijdens de warming up (bij aanvang van het sporten). De pijn verdwijnt gedurende de warming up. Na afloop van de sportbeoefening is sprake van pijn en eventueel stijfheid in de schouder die verdwijnt na langere tijd rust. 
  • Stadium 3, er is sprake van pijn rondom het schoudergewricht bij aanvang, tijdens en na afloop van de sportbeoefening. Vaak is er inmiddels ook sprake van pijn gedurende de nacht, ochtendstijfheid en pijn gedurende normale dagelijkse activiteiten. Het kan zijn dat de sporter kracht- en/of coördinatieverlies merkt waardoor de sportprestaties belemmerd worden. De pijn en overige symptomen verdwijnen na langdurige rust. 
  • Stadium 4, er is sprake van continue pijn ook gedurende rust en normale dagelijkse activiteiten de pijnklachten verdwijnen ook na langdurige rust niet.

Ontstaan van een peesontsteking van de schouder

Door overbelasting, maar ook door slijtage of door een harde klap of val, kan een pees gaan ontsteken of scheuren. Ook de techniek van bovenhandse bewegingen (bijvoorbeeld slag-service- en gooibeweging) speelt vaak een rol bij het ontstaan van een pees ontsteking van de schouder.
Een schouder is een complex gewricht, de ruimte tussen de kop en de kom van de schouder is klein. Door bijvoorbeeld overbelasting, instabiliteit, verkeerde techniek en/ of verminderde ruimte in de schouder bijvoorbeeld door slijtage kunnen de spieren of pezen bij bepaalde bewegingen klem komen te zitten tussen de schouder kop en kom en hierdoor gaan ontsteken of scheuren. Dit proces noemen we ook wel schouderklachten door inklemming (impingement).  Wanneer een peesontsteking langer dan 6 weken bestaat treden er veranderingen op in het weefsel van de pees. De pees herstelt dan moeilijker en de klachten keren sneller weer terug. Bij een pees blessure is het daarom ook erg belangrijk om in een vroeg stadium advies in te winnen en actie te ondernemen.

 

De adviezen bij een peesontsteking van de schouder

Relatieve rust belangrijk bij een peesontsteking van de schouder

Relatieve rust is in alle stadia van de pees blessure belangrijk. In stadia 1 en 2 kan sportbeoefening aangepast worden voortgezet. Een goede warming up is dan essentieel. Daarnaast moeten de bovenhandse belastende bewegingen worden verminderd en moet er aandacht zijn voor toepasen van de juiste bovenhandse techniek. In stadium 3 en 4 wordt geadviseerd tijdelijk te stoppen met de sportbeoefening om de blessure te laten herstellen. Meerdere keren per dag koelen middels een ijsapplicatie (ongeveer 10 minuten) wordt aangeraden. Let op koel nooit rechtstreeks op de blote huid maar leg een doek of kledingstuk tussen de huid en het ijs om de huid te beschermen!  

Gerichte oefeningen bij een peesontsteking van de schouder

Daarnaast worden gerichte oefeningen geadviseerd om de beweeglijkheid van de rug/nek te verbeteren en de spieren en pezen rondom de schouder (de rotator cuff) en het schouderblad te versterken. Je kan daarbij gebruik maken van diverse materialen zoals halters, oefenbanden, medicinballen en balans kussens

In onderstaande video's worden enkele algemene eenvoudige oefeningen met een oefenband getoond om de spieren rondom de schouder te versterken. Je klachten mogen tijdens of na het uitvoeren van deze oefeningen niet verergeren. Deze oefeningen zijn niet geschikt in een acute fase met veel pijn en ontstekingsverschijnselen. Voor het uitvoeren van deze oefeningen kan je onderstaande frequentie aanhouden:

1x per dag, 5-7 dagen per week
2 series van 15 herhalingen

 

Neem geen risico met pijntjes en sportblessures. Wil je zo snel mogelijk van je pijnklachten af en weer optimaal kunnen sporten? 

Overige behandelmogelijkheden bij een peesontsteking van de schouder 

Bij aanhoudende klachten in combinatie met een bewegingsbeperking in de bovenrug of nek kunnen ook mobiliserende of manipulerende technieken van een fysiotherapeut, manueel therapeut, osteopaat of bijvoorbeeld chiropractor, in combinatie met oefeningen effectief zijn. Een huisarts, sportarts of specialist kan in sommige gevallen besluiten ontstekingsremmers voor te schrijven en of een injectie met ontstekingsremmers te plaatsen. In sommige gevallen wordt uiteindelijk een operatie overwogen om bijvoorbeeld meer ruimte te maken voor de pezen in de schouder of door de banden van de schouder te verkorten en zo de schouder stabieler te maken. Een pees is slecht doorbloed, herstelt daardoor moeilijk en een pees blessure kan dan ook een hardnekkige blessure zijn of worden.