Wil je zelf actief werken aan herstel of voorkomen van een slijmbeursontsteking van de schouder? Klik hier voor meer oefeningen --> 

Schouderblessure slijmbeursontsteking

De symptomen van een slijmbeursontsteking van de schouder

Een slijmbeursontsteking van de schouder gaat over het algemeen gepaard met duidelijke symptomen zoals pijn en in de acute ontstekingsfase  zwelling, roodheid en warmte. De slijmbeursontsteking kan acuut of chronisch zijn. Een acute slijmbeursontsteking kan spontaan ontstaan en over het algemeen is er sprake van veel pijn bij alle bewegingen van de schouder. De prognose is gunstig, vaak nemen de klachten na enkele weken weer af. De schouder kan wel langer gevoelig blijven bij bijvoorbeeld het liggen op de schouder, bij bewegingen boven het hoofd en bij sportspecifieke bewegingen zoals bijvoorbeeld werpen, serveren en/of smashen. Het kan ook zijn dan de schouder stijf is en het lastig is om bijvoorbeeld een bh bandje vast te maken of een jas aan te trekken.

 

De oorzaken van een slijmbeursontsteking van de schouder

De slijmbeurs is te vergelijken met een soort kussentje die wrijvingen en stoten opvangt. Een slijmbeursontsteking van de schouder kan spontaan ontstaan en er is niet altijd een duidelijk oorzaak aan te wijzen. De slijmbeursontsteking kan samenhangen met bewegingsbeperkingen in de schouder, de rug of de nek of kan ontstaan door een flinke klap op de slijmbeurs door bijvoorbeeld een val. Het kan ook zijn dat overbelasting (herhaalde stoten en wrijvingen op de slijmbeurs) van de schouder een rol speelt. 
Tot slot kunnen anatomisch of degeneratieve (slijtage) oorzaken een rol bij het ontstaan of in stand houden van de slijmbeursontsteking. Wannneer dit het geval is spreken van een chronisch slijmbeursontsteking. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat er te weinig ruimte is in de schouder door de vorm van het schouderdak of door kalkafzetting waardoor de schouder voortdurend wrijving ondervindt. Een andere degeneratieve oorzaak is dat er kleine scheurtjes zijn ontstaan in de pieren en pezen waardoor het oppervlak ruw is geworden en zo herhaaldelijk de slijmbeurs irriteert door de wrijving.

 

De adviezen bij een slijmbeursonsteking van de schouder

Acute fase (0-2 weken), rust, koelen en eventueel ontstekingsremmers

In deze fase is het belangrijk rust te houden. Het dragen van een mitella of sling kan worden geadviseerd om te zorgen dat de schouder rust krijgt. Verder wordt geadviseerd de schouder regelmatig ongeveer 10 minuten te koelen met ijs. Koel niet direct op de blote huid maar leg een doek of kledingstuk tussen de huis en het ijs om de huid beschermen. Om de pijn te verminderen kan paracetamol worden gebruikt. De huisarts of specialist schrijft soms ontsteking remmende medicijnen voor of kiest ervoor een injectie met ontstekingsremmers te geven. In sommige gevallen is dit effectief, echter de ontsteking kan weer terug keren. Uit recent onderzoek blikt dat advies en oefeningen op de lange termijn even effectief zijn als een injectie.

In onderstaande video wordt een eenvoudige oefening getoond waar je mee kan starten. Dit een  oefeningen die bedoeld is in de beginfase van de klachten om te helpen je arm te ontspannen en de bewegelijkheid van de schouder te behouden.  

 
  • 4 x per dag uitvoeren
  • 2 series van 30 seconden per oefening
  • maak grote bewegingen zonder je armspieren aan de spannen
 

Bovenstaande video's zijn ontwikkeld door de Virtual Sports Injury Clinic. Op hun website is veel informatie en video's met oefeningen te vinden. De informatie en de video's zijn uiteraard wel in het Engels. 

Sub acute fase (vanaf 2 weken), bewegen en oefeningen voor schouder, rug of nek

Na de eerste twee weken nemen de klachten meestal vanzelf af. In deze fase is het dan ook belangrijk de schouder weer mee te gaan bewegen. Gerichte oefeningen kunnen help om de bewegelijkheid van de schouder, rug of nek te verbeteren en of de schouder of bovenrug te versterken. 

Wanneer het goed gaat kunnen sportactiviteiten in deze fase ook weer langzaam worden hervat. Volledig herstel van een slijmbeursontsteking duurt over het algemeen 3 weken tot 3 maanden. Het herstel kan echter ook langer (tot wel een jaar) in beslag nemen, het is belangrijk om voldoende rust te nemen, adviezen op te volgen en oefeningen goed uit te voeren. 

Hieronder wordt een eenvoudige oefening getoond om de beweeglijkheid van de bovenrug te verbeteren. Je mag geen pijn voelen bij het uitvoeren van deze oefening. 

 
  • 3 per dag uitvoeren
  • 3 seriesvan 10 herhalingen beiden kanten
  • Houdt de handen losjes in de nek, trek niet aan de nek! 
  • Het is niet erg als de elleboog uit elkaar blijven 
 

Chronisch fase , overige behandelmogelijkheden bij een slijmbeursontsteking van de schouder

 In sommige gevallen blijft de slijmbeursontsteking hardnekkig aanwezig, bijvoorbeeld doordat de wrijving op de slijmbeurs hoogt blijft door anatomisch of degeneratieve (slijtage) veranderingen in de schouder. Bij een slijmbeursontsteking in combinatie met een bewegingsbeperking in de bovenrug of nek kunnen mobiliserende of manipulerende technieken van een fysiotherapeut, manueel therapeut, osteopaat of bijvoorbeeld chiropractor, in combinatie met oefeningen effectief zijn. Een relatieve nieuwe behandelmethode voor chronisch slijmbeurs- of peesontstekingen is shockwave therapie. Dit is een therapie waarbij er op hoge snelheid schok golfjes worden gegeven om kalkafzetting in de schouder te vergruizen en zo meer ruimte te creëren voor de slijmbeurs of de pezen.  Wanneer adviezen, oefeningen, manuele handelingen, onstekingsremmers en/of injecties en shockwave niet voldoende effect hebben kan besloten worden tot een operatie om bijvoorbeeld meer ruimte te creëren in het schoudergewricht.