Voetblessure hielspier (fascitis plantaris)

De klachten bij hielspoor (fascitis plantaris)

De fascia plantaris van de voet

Dit is een pijnlijke aandoening aan de onderkant van de voet die erg hardnekkig kan zijn. 
Meestal is er een specifiek pijnpunt aan de binnenkant van de voet onder de hiel. Er is sprake van een ontsteking (fascitis) of irritatie (fasciose) van de peesplaat die onder de voet loopt. Deze peesplaat loopt vanaf de hak tot aan de bal van de voet en helpt bij de ondersteuning van de voet. Soms vormt zich er een klein extra botpuntje aan het hielbeen wat dan te zien op een röntgenfoto. Hier komt ook de naam 'hielspoor' vandaan. 

Het ontstaan van hielspoor (fascitis plantaris)

Dit is een typische overbelastingsblessure en de klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk.  In de beginfase van de blessure zal er sprake zijn van een zeurend pijngevoel na een zware inspanning of bij het lopen op blote voeten. Als de sporter hier geen maatregelen tegen neemt zullen de klachten verergeren en zullen er ook klachten optreden aan het begin van de inspanning (warming up). Uiteindelijk zal er continue pijn zijn bij belasting van de voet zoals bij het (hard)lopen). In ernstige gevallen kan er zelf continue pijn zijn, ook in rust. Het ontstaan van hielspoor is vaak een combinatie van verschillende factoren. Overbelasting (te snel of te veel belasting), slechte warming up, stijfheid in de spieren van de kuit, de stand van de voeten, schoeisel, beweeglijkheid in de voet en de enkel en overgewicht kan meespelen bij het ontstaan van de klachten. 

Advies en behandeling bij hielspoor (fascitis plantaris)

Zoals enkele peesblessure is ook hielspoor een lastige blessure die moeilijk herstel. Zeker bij verder gevorderden klachtenbeelden kan het herstel lange tijd in beslag nemen. Relatieve rust verminderen van de belasting op de voet) is altijd de eerste stap.  Dit kan echter lastig zijn omdat we de voet ook bij dagelijkse bewegingen veel belastingen (alleen al bij lopen en staan). Om de pijn te dempen kan je regelmatig koelen (let op niet rechtstreeks op de huid in verband met mogelijke bevriezing van de huid). Een uitgebreide warming up is belangrijk om deze klachten te voorkomen dan wel bij het herstel. Verder wordt geadviseerd rekoereningen uit te voeren. 

Rekoefeningen voor de kuitspieren

Het advies is om in eerste instantie gerichte rekoefeningen te gaan uitvoeren van de kuitspieren om de spanning op de fascia te verminderen. 
In onderstaande video worden rekoefeningen voor de kuit getoond.  Er wordt achtereenvolgens een rekoefening getoond voor de lange kuitspier (m. gastrocnemius) met gestrekte knie en de korte kuitspier (m. soleus) met gebogen knie. Verder worden er twee manieren getoond namelijk achter een stoel en met behulp van een step (of trap). 

 
  • 3x per dag
  • 3 series van 30 seconden rekken
  • Breng de kuit heel rustig op rek stop op het punt waarop je lichte pijn of weerstand voelt!
 

Medial tape toepassing voor hielspoor (fascitis plantaris)

Een medical tape toepassing kan gebruikt worden ter ondersteuning van het herstel en om de pijn te verlichten. In onderstaande video wordt instructie gegeven om zelf een eenvoudige medical tape aan te leggen om de fascia plantaris (de bindweefselplaat die betrokken is bij hielspoor). 

 
  • De uiteinden van een medical tape toepassingen moeten altijd zonder rek worden aangebracht
  • De medical tape kan maximaal 4 dagen blijven zitten (tenzij anders vermeldt)
  • Medical tape heeft dezelfde structuur als de huid, verwijder de tape dan ook voorzichtig om de huid niet te beschadige
 

Er zijn inmiddels veel verschillende merken medical tape op de markt. De kosten lopen uiteen, vaak heeft dit te maken met het materiaal dat is gebruikt voor de tape. Het materiaal heeft natuurlijk gevolgen voor de werking van de tape, de duur van de werking en mogelijke irritatie van de huid.  In Amerika is de KT Tape op het moment van schrijven de marktleider en in Nederland is dit Cure tape.  De instructie video's op deze website zijn ontwikkelt door KT Tape. 

Overige behandelmogelijkheden bij aanhoudende klachten van hielspoor (fascitis plantaris)

Bij aanhoudende klachten kan gekeken worden naar schoeisel en eventueel steunzolen. Andere behandelmogelijkheden zijn een nachtspalk, shockwave therapie en/of ontstekingsremmers of corticosteroïden injecties. Deze blessure is lastig te behandelen en het is moeilijk te zeggen welk advies nu het beste werkt. Echter de eerste stap is eigenlijk altijd relatieve rust en het uitvoeren van gerichte rek oefeningen voor de kuitspieren.